Setomaa turismiväärtus väärib võimsamat nähtavust

Setomaa on oma olemuselt võimas ja muljetavaldav turismipiirkond. Meil on ainulaadne kultuur, kaunis loodus ja mitmekesised elamused – neid väärtusi ei pea lõputult kordama, sest kohale tulles tunnetab iga külastaja seda niikuinii. Ent turism toimib ainult siis, kui külaline siia jõuab. Ja selleks, et ta tuleks, on vaja tugevat turundust.

Üks olulisemaid turismi käivitajaid on hästi suunatud ja läbimõeldud turundustegevus – eriti rahvusvahelise haardega ja tugevalt nähtav sotsiaalmeedias. Kui piirkond ei paista veebis silma, kui sotsiaalmeedia ei suuda esimest “maitset” edasi anda, siis jäävad paljud potentsiaalsed külastajad lihtsalt tulemata.

Praegu on Setomaal nähtavamad nooremad ja digipädevamad ettevõtjad, kes oskavad sotsiaalmeediat oskuslikult kasutada ja on seetõttu palju paremini pildis. Samal ajal jäävad paljud vanema põlvkonna teenusepakkujad tagaplaanile – mitte seetõttu, et nende teenused oleksid kehvemad, vaid sest nad ei oska või ei suuda end digimaailmas esile tuua.

Võib-olla kõlab see küsimus mõne jaoks kummaliselt, aga kas keegi on üldse küsinud vanematelt turismiettevõtjatelt, millist nutitelefoni nad kasutavad? Millise kaameraga nad pilte teevad? Kas nad teavad, millise nurga alt nende tooted või teenused kõige paremini esile tulevad? Lõppude lõpuks on iga foto või postitus sotsiaalmeedias kutse tantsule – kutse tulla külla. Kui me tahame, et see kutse oleks atraktiivne ja toimiv, siis peame teadlikult tegelema selle kvaliteediga.

Lisandunud on veel üks oluline tahk: tehisintellekt. Mida enam inimesed kasutavad AI-põhiseid otsingusüsteeme (nt ChatGPT, Perplexity, Copilot jne), seda olulisemaks muutub internetis olemasoleva info kättesaadavus. AI ei tee oma soovitusi kogemuse või intuitsiooni põhjal – AI soovitused põhinevad tekstidel ja andmetel, mida ta leiab. Kui Setomaa turismi pakkujad ei ole oma tegevusi selgelt ja loetavalt kirjeldanud, ei ole nad digitaalses maailmas lihtsalt olemas. AI ei saa soovitada midagi, mida ta ei leia. Ja kui meid ei soovitata, ei jõua külastajad meie juurde.

Seega ei ole tegemist ainult nähtavuse või turunduse küsimusega – tegemist on olemasolu küsimusega. Kui me tahame, et ka 2–3 aasta pärast oleks Setomaa atraktiivne sihtkoht ka neile, kes reisiplaane tehisintellekti abiga koostavad, siis peab igaüks meist hakkama rohkem kirjutama, rohkem jagama ja rohkem dokumenteerima. Meie lood, pildid, blogipostitused, videod ja ülevaated loovad nähtavust – ja nähtavus loob külalisi.

Kui soovime, et Setomaa oleks välisturistidele tõeliselt külgetõmbav, siis ei piisa üksikute entusiastide aktiivsusest. Vajame ühist ja läbimõeldud turundusstrateegiat. Võib-olla ongi aeg teha kollektiivseid pingutusi – koondada ressursse ja korraldada ühiseid turundustegevusi, et kogu piirkond oleks digitaalselt nähtav, professionaalselt esindatud ja rahvusvaheliselt atraktiivne.

Olgem ausad: me ei konkureeri mitte ainult omavahel, vaid kogu ülejäänud maailmaga. Iga aasta tulevad turule uued sihtkohad, paremate plaanide ja võimsamate lugudega. Meie ülesanne on olla mitte ainult kohal, vaid kohal tugevamalt, nutikamalt ja koos.


Lauri Mäesepp, Ilmaveere peremees

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga