Setomaal on viimase aasta jooksul toimunud vaikne, kuid märgiline haridusrevolutsioon. Me ei reformi lihtsalt struktuuri – me loome uut hariduskultuuri. Kolm kandvat väärtust – seto kultuur, ettevõtlikkus ja tervis – moodustavad vundamendi, millele toetudes saab ehitada tugeva, ajas kestva ja last arvestava haridussüsteemi.
Meie eesmärk ei ole, et lapsed „saaksid kuidagi hakkama“. Meie eesmärk on, et igal lapsel avaneks võimalus avastada oma potentsiaal ja kasvada inimeseks, kes tunneb rõõmu õppimisest. Meie visioon on selge: Setomaal on Eesti parim kool – kool, kus igal lapsel on ruumi kasvada, igal õpetajal on tähenduslik roll ja kogukond on loomulik osa õppimisest.
Tugev alus on olemas – nüüd tuleb ehitada edasi
Ühtne Setomaa kool ja Setomaa Gümnaasium neljas õppekohas on esimese tegutsemisaastaga loonud tugeva aluse: ühtne ja jagatud juhtimine, õpetajate koostöö, kogukonnaklass ning kasvav ühtsustunne õpilaste vahel. Kvaliteet ja sisu on nihkunud hoonete ja vormide tagant esiplaanile – see on suur samm edasi.
Laste arv on kasvutrendis. Õpetajad saavad teha tööd väärika palgaga. Toetused on kasutatud läbimõeldult. Samas on selge, et arenguks on vaja täiendavat arendustuge, strateegilist suunda ja juhtimist, mis ei keskendu pelgalt igapäevaelu „lappimisele“.
Setomaa kui haridusuuenduse teerajaja
Setomaa koolivõrk ei ole lihtsalt üks omavalitsuslik lahendus. Siin tehtavad otsused on eeskujuks kogu Eesti hajaasustuspiirkondadele. Meil on võimalus kujundada mudel, mis ühendab paindliku õppimise, kogukonnatunde, kultuurilise identiteedi ja nüüdisaegsed lahendused.
Seto kultuur ja keel ei ole meie koolile lisand – see on meie sisu, meie õppetöö loomulik osa. Lapsed kuulevad seto keelt koolipäeva sees ja väljaspool, mõistavad selle tähendust ja oskavad väärtustada oma juuri. Keele ja kultuuriruumi süvaminek algab juba lasteaiast, kus laps saab tugeva aluse emotsionaalses turvatundes ja kultuurilises kuuluvustundes. Just sealt algab koolirõõm, mis peab kasvama ja süvenema koos lapsega.
Haridus ei piirdu koolitunniga
Setomaa haridusmudelis on oluline roll ka huviharidusel ja noorsootööl. Ühisprojektid, õppekäigud, töötoad ja koostegemised (näiteks savipäevad, malevad, giidiõpe, käsitöövõistlused) loovad õppimisele tähendust. Kogukond, muuseumid ja ettevõtjad on osa õppimisest – see on meie tugevus, millele tuleb anda veelgi suurem väärtus.
Noorsootöö seob kooli ja kogukonna. Just siin sünnib see enesekindlus, et noor inimene ei pea mujalt otsima oma kohta – ta saab selle leida siinsamas, oma kodus. Noorte omaalgatused, arutelud ja esindused (nt õpilasesindus) on juba täna hoogu kogumas – vajame tuge, et see muutuks süsteemseks ja püsivaks.
Mida vajame?
- Haridusvisioon Setomaale. Selge 5–10-aastane arengukava, mis määratleb iga õppekoha tugevused ja rolli ühtses süsteemis.
- Arendustugi kogu hariduskogukonnale. Me ei vaja pelgalt parandusi, vaid sihipärast arendust, mille keskmes on inimene – õpetaja, õpilane ja pere.
- Tihedat partnerlust teadlaste ja otsustajatega. Kaasame Setomaast huvituvaid teadlasi, tihendame koostööd ülikoolidega ja hoiame arengut toetavaid suhteid otsustajatega.
- Ühtsustunde tugevdamine. Rohkem koostööd nelja koolikoha vahel: ühised tunnid, virtuaalsed klassid, õpetajate ringkäigud, ühised projektid.
- Õpetajate nähtavus ja tugi. Õpetajad teevad iga päev tähenduslikku tööd. Meil on vaja süsteemi, mis neid kuuleb, toetab, tunnustab ja hoiab arengus.
- Selgus ja turvatunne. Laps, lapsevanem ja õpetaja peavad teadma, kelle poole pöörduda. Selge rollijaotus loob usalduse ja kindlustunde.
- Toetus ka lasteaedadele. Lasteaiad ei ole pelgalt hoolekandeasutused – need on esimesed haridusasutused, mis vajavad tuge, tihedat koostööd kooliga ja võimalust arendada eripära.
- Noorsootöö ja huvihariduse sidumine haridusega. Noorte vaba aeg ja huvid on väärtus, mitte kõrvalteema. Loome koos elu, mitte pelgalt tunniplaani.
Setomaa haridus on rohkem kui kool
Hariduse tulevik Setomaal ei ole ainult kohalik küsimus. See on Eesti hariduse mitmekesistamise proovikivi. Meil on inimesed, visioon, kogukondlik tahe. Nüüd vajame selget plaani, tuge ja koostööd.
Kui tahame, et laps saaks öelda: „Ma õpin Setomaal, sest siin on üle ilma parim kool“, siis see ei sünni iseenesest – see tuleb koos kujundada.
Urmo Uiboleht, Setomaa ülembsootska